dym czarny

Kolory dymu – jak reagować? Czarny i szary

Co oznacza kolor dymu? Analizator spalin jest w stanie określić kilka istotnych parametrów i, jeśli test jest na Stacji kontroli Pojazdów, wykluczyć pojazd do czasu naprawy. Natomiast bez niego, obserwując tylko barwę i ewentualnie zapach spalin, można sporo wywnioskować. Należy jednak pamiętać, że gazy wydobywające się z rury wydechowej są skrajnie niebezpieczne, trujące i rakotwórcze.

Jeśli pojazd pracuje prawidłowo, W sprawnym silniku spaliny są praktycznie przezroczyste i bezbarwne, a z rury wydechowej może się też wydobywać para wodna.

Dym biały oraz dym niebieski opisaliśmy wcześniej, dzisiaj zajmiemy się kolorem czarnym i szarym.

Kolor czarny

Czarny dym

Czarny dym wydostający się z rury wydechowej, w zasadzie w większości dotyczy silników wysokoprężnych (diesel). Jednak pojawia się też w silnikach benzynowych – o czym nieco dalej. Pojawia się kiedy gwałtownie przyspieszymy (otwarta przepustnica) lub przy jeździe na wysokich obrotach. Dym w silnikach wysokoprężnych pojawi się zawsze (chyba, że mają filtr cząstek stałych – FAP/DPF), a w rozsądnej ilości. Problemy zaczynają się w sytuacji, gdy nawet drobne wciśnięcie pedału gazu kończy się „czarną chmurą” za autem. Najczęściej przyczyną jest awaria jednego lub kilku elementów układu wtryskowego . I na tym rola kierowcy w zasadzie się kończy – dalszą ocenę trzeba zrealizować poprzez kontrolę w serwisie. Mechanik między innymi skontroluje pracę wtryskiwaczy, pompy wtryskowej czy układu recyrkulacji spalin.

Czarny dym z rury wydechowej

Czarne spaliny mogą się jednak pojawić również w silnikach benzynowych. Jeżeli do komory spalania wtryskiwana jest zbyt duża ilość paliwa,wtedy właśnie pojawią się spaliny (gazy) zabarwione na czarno Ważne, że będa one widoczne nie tylko w czasie jazdy, ale też w czasie postoju, kiedy silnik pracuje na biegu jałowym. Najczęściej przyczyna awarii leży po stronie układu sterowania jednostką napędową lub niewłaściwych parametrów po tzw. ‚chip tuning’ – czyli zmianie mapy silnika.

Dym szary

V50 dym szary

Dym szary i pojawiający się przy tym charakterystyczny, intensywny zapach spalin, może świadczyć o zbyt bogatej mieszance, którą silnik spala. Problemem mogą być np. ‚lejące’ wtryski (zbyt duża dawka paliwa), niesprawny czujnik temperatury (sterownik „myśli” wtedy, że silnik jest przez cały czas zimny i niepotrzebnie bardziej obficie dawkuje paliwo) lub wypalany filtr cząstek stałych (patrz zdjęcie).

XC90 dym szary - wypalanie filtra cząstek stałych
XC90 dym szary – wypalanie filtra cząstek stałych

Spaliny mogą mieć bardziej intensywny zapach przez pierwszych kilka minut po uruchomieniu nierozgrzanego silnika – to akurat zupełnie normalne zjawisko i nie świadczy o żadnej usterce.

Dla przypomnienia: dym niebieski opisany jest tutaj, a biały tutaj

W serwisie AUTOINTERUS, na wykonanie usługi możesz poczekać w komfortowych warunkach, korzystając ze smacznej kawy, czytając tematyczną prasę na własnym urządzeniu elektronicznym (telefon/tablet – bezpłatny dostęp na terenie serwisu do PUBLICO24).

Problem z dymiącym samochodem w Warszawie? – zapisz numer do AUTOINTERUS Wólczyńska 308 ( tel. 22 201 34 56 )!