Newralgiczny pasek
Silnik D5244 Volvo – czyli aluminiowy pięciocylindrowy silnik z 20 zaworami i podwójnymi wałkami rozrządu. We wszystkich, oprócz jednej późnej wersji, ma turbosprężarkę VGT typu VNT, wtrysk bezpośredni common rail i chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR).
Dzisiaj chcemy się skupić na silnikach, które na pojazdach Volvo mają oznaczenia D3 i D5. W ostatnim czasie znowu nasiliła się liczba tych aut, które trafiają do nas na lawetach.

Występuje w nich napinacz i pasek napędu alternatora, które muszą być kontrolowane nawet po przebiegach 30 000 km, a 60 000 – 90 000 km to już moment, w którym koniecznie należy je wymienić. Jego zerwanie najczęściej powoduje, że szczątki paska trafiają pod rozrząd uszkadzając silnik. W szczególnych przypadkach pasek wędruje do góry, pojawia się brak ładowania, wspomagania – ale można bezpiecznie zatrzymać pojazd i straty są relatywnie niskie.
Warto przypomnieć, że była w swoim czasie akcje serwisowa związana z tym elementem, ale dotyczyła tylko określonych roczników i modeli, a akcja przywoławcza dotyczyła 388 aut sprzedanych w Polsce. Jednak import aut spowodował, że jest tych pojazdów znacznie więcej. Warto więc sprawdzić, czy np. nasze auto nie podlegało tej akcji i jak najszybciej wymienić pasek, jeśli już tego nie zrobiliśmy. Warto też pamiętać, żeby kontrolować i zmieniać napinacz i pasek.
- S80 2007-2008 0000862-0082770,
- V70 2007 0000312-0055705,
- XC70 2007 0000330-0040256,
W trakcie naszych Przeglądów pojazdów przy okazji różnych serwisów, często ujawniamy wystrzępiony pasek.
