Newralgiczny pasek

Silnik D5244 Volvo – czyli aluminiowy pięciocylindrowy silnik z 20 zaworami i podwójnymi wałkami rozrządu. We wszystkich, oprócz jednej późnej wersji, ma turbosprężarkę VGT typu VNT, wtrysk bezpośredni common rail i chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR).

Dzisiaj chcemy się skupić na silnikach, które na pojazdach Volvo mają oznaczenia D3 i D5. W ostatnim czasie znowu nasiliła się liczba tych aut, które trafiają do nas na lawetach.

Wymiana paska alternatora silnika D5 w Volvo XC60

Występuje w nich napinacz i pasek napędu alternatora, które muszą być kontrolowane nawet po przebiegach 30 000 km, a 60 000 – 90 000 km to już moment, w którym koniecznie należy je wymienić. Jego zerwanie najczęściej powoduje, że szczątki paska trafiają pod rozrząd uszkadzając silnik. W szczególnych przypadkach pasek wędruje do góry, pojawia się brak ładowania, wspomagania – ale można bezpiecznie zatrzymać pojazd i straty są relatywnie niskie.

Warto przypomnieć, że była w swoim czasie akcje serwisowa związana z tym elementem, ale dotyczyła tylko określonych roczników i modeli, a akcja przywoławcza dotyczyła 388 aut sprzedanych w Polsce. Jednak import aut spowodował, że jest tych pojazdów znacznie więcej. Warto więc sprawdzić, czy np. nasze auto nie podlegało tej akcji i jak najszybciej wymienić pasek, jeśli już tego nie zrobiliśmy. Warto też pamiętać, żeby kontrolować i zmieniać napinacz i pasek.

  • S80 2007-2008   0000862-0082770,
  • V70 2007           0000312-0055705,
  • XC70 2007         0000330-0040256,

W trakcie naszych Przeglądów pojazdów przy okazji różnych serwisów, często ujawniamy wystrzępiony pasek.

Zerwany pasek
Zerwany pasek i uszkodzenie rozrządu