Geometria 3D
Weryfikacja i ustawienie geometrii 3D w pojazdach elektrycznych, hybrydowych i spalinowych.
Nowoczesne metody trójwymiarowego obrazowania umożliwiają szybką i pewną kontrolę geometrii. Jak działa tzw. geometria kół 3D?
Geometria 3D to metoda ustawiania kół i osi pojazdu, w której za pomocą analizy obrazu dokonuje obliczeń wszystkich kątów zawieszenia (3D - w trzech wymiara)ch. Maszyny te są najczęściej wyposażone w głowice pomiarowe, które są zakładane na koła są odczytywane przez kamery komunikujące się komputerem z odpowiednim oprogramowaniem. W systemie Q.lign firmy Beissbarth nie ma głównego komputera - to głowice bezpośrednio dokonują obliczeń. Ten nowoczesny system pomiarowy dokonuje analizy poprawności ustawienia kół zgodnie z danymi producenta, wskazując, gdzie należy dokonać precyzyjniej korekty.
Geometria 3D pozwala na precyzyjne ustawienie kół we wszystkich płaszczyznach zapewniając lepszą przyczepność, stabilność i komfort jazdy, a także wpływa znacząco na zasięg pojazdów hybrydowych i EV, zmniejszając też zużycie opon.
Geometria 3D jest zalecana jest szczególnie dla pojazdów z zawieszeniem wielowahaczowym, które wymagają precyzyjnego ustawienia kół we wszystkich płaszczyznach.
Geometria pojazdu a zasięg EV i spalanie w pojazdach spalinowych
Geometria kół ma wpływ na zasięg pojazdu, zarówno elektrycznego, jak i spalinowego.
Geometria kół to ustawienie kół względem siebie i podłoża, które wpływa na stabilność, komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jednym z parametrów geometrii kół jest zbieżność, czyli kąt, pod jakim koła są skierowane do siebie lub od siebie. Zbieżność ma wpływ na opór toczenia opon, który jest jednym z czynników determinujących zużycie paliwa lub energii elektrycznej.
Jeśli zbieżność jest nieprawidłowo ustawiona, opony będą się szybciej zużywać i generować większy opór, co skutkuje mniejszym zasięgiem pojazdu.
Dlatego zaleca się regularne sprawdzanie i regulowanie geometrii kół, aby zapewnić optymalną wydajność i oszczędność paliwa lub energii elektrycznej.
Zwiększone opory toczenia spowodowane źle ustawionym zawieszeniem może powodować skrócenie zasięgu nawet o 5-10%, co już dzisiaj przekłada się na co najmniej kilkadziesiąt kilometrów mniej na jednym ładowaniu. To namacalna różnica w komforcie użytkowania takiego samochodu.
Beissbarth Q.Lign 3D
Beissbarth Q.Lign to najnowsza innowacja w dziedzinie geometrii kół, która została zaprezentowana w listopadzie 2020 roku na Automechanice 2020, do sprzedaży weszła tak naprawdę w na wiosnę 2021r. Jest to pierwszy na świecie system do geometrii kół online, oparty na technologii internetowej i LAN, która zapewnia szybkość oraz precyzyjność wyniku wraz z łącznością w procesie ustawiania kół. System Q.Lign wykorzystuje tablice pomiarowe zapinane na opony uchwytami Q.Grip (bez kontaktu z felgą pojazdu) oraz kompaktowe głowice pomiarowe z wysokiej rozdzielczości kamerami, wyposażone w wyświetlaczami OLED, które komunikują się z systemem. Pozwala to na bezprzewodowe wyświetlanie oprogramowania na dowolnym urządzeniu mobilnym lub LCD z prezentacją wyników pracy online.
Najważniejsze zalety - to szybkość pracy oraz natychmiastowe wyniki już w momencie montażu tablic pomiarowych. Oprogramowanie posiada zoptymalizowaną procedurę kompensacji kół, co znakomicie przyspiesza pracę. Dzięki technologii kamer 3D zapewnia wysoką precyzję pomiarów z reakcją na żywo.
Dzięki dokładnemu pomiarowi wszystkich parametrów pojazdu, w tym wymiarów pojazdu (w celu łatwego wykrycia zniekształcenia konstrukcji pojazdu), daje precyzyjną informację w krótkim czasie.
Kiedy warto skontrolować geometrię?
Zalecana jest profilaktyczna regulacja geometrii pojazdu 3D przynajmniej raz do roku – w celu jak najwcześniejszego wykrycia i naprawienia ewentualnych uszkodzeń.
Jest to jednak konieczne również wtedy, gdy stwierdzimy, że geometria kół w pojeździe jest nieprawidłowa.
Kiedy warto to zrobić?
- pojazd „ściąga” w trakcie jazdy,
- zwiększyło się zużycie (zmniejszył dystans) energii elektrycznej w pojazdach EV i hybrydowych,
- pojawiają się wibracje kierownicy podczas jazdy,
- pojawiło się przekrzywienie kierownicy – jest nieznacznie skręcona podczas prostej jazdy, a ustawiana prosto sprawia, że pojazd skręca,
- odczuwasz obniżona stabilność pojazdu na zakrętach,
- pojawiają się problemy z hamowaniem – wynikające ze zmniejszenia powierzchni stycznej opony i nawierzchni,
- odczuwalne różnice pomiędzy skręcaniem w prawo i w lewo.
Wykonanie kontroli geometrii 3D pozwala wykryć problemy z układem jezdnym - można wtedy zdiagnozować i naprawić zawieszenie zanim wpłynie to na bezpieczeństwo osób poruszających się pojazdem i otoczenia.
Geometria 3D to złożony i wymagający proces bezwzględnie wymagający skorzystania z usług specjalisty, mającego do dyspozycji nowoczesne urządzenia pomiarowe 3D.
Systemy autonomiczne, semiautonomiczne i asystenci kierowcy - ADAS
Uwzględniając rosnącą współzależność pomiędzy geometrią zawieszenia a inteligentnymi systemami oświetlenia i ADAS, zapewniona została również wolna przestrzeń przed badanym pojazdem na urządzenia do ustawiania świateł czy miejsce na tablice do kalibracji radarów i kamer. Warto pamietać, że urządzenia do geometrii służą często jako wsparcie w procesie prawidłowego ustawiania kamer, radarów czy Lidaru systemów ADAS. Więcej informacji o systemach ADAS znajdziesz na stronie www.kalibracjaradarow.pl
W serwisie AUTOINTERUS, na wykonanie usługi możesz poczekać w komfortowych warunkach, korzystając ze smacznej kawy, czytając tematyczną prasę na własnym urządzeniu elektronicznym (telefon/tablet - bezpłatny dostęp na terenie serwisu do PUBLICO24).
Problem z komputerem samochodu w Warszawie? – zapisz numer do AUTOINTERUS Wólczyńska 308 ( tel. 22 201 34 56 lub 733 379 441 )!